Whale shark festival

Exmouth
25 - 27 Mai
Kjempe termitt stakker langs veien inn til byen.
Fremme i exmouth sjekket vi inn på caravan park og bestemte oss for å bli to netter. Her fantes det ingen gratis camping. Vi kom frem en fredag, og oppdaget til vår glede at akkurat denne helgen holdt de sin årlige whale shark festival! De feiret at valhaiene besøkte dem denne tiden av året. Vi hadde kjempelyst å snorkle med dem, men det var aaaaaltfor dyrt.

Byen var ikke stor, men hadde en hel del dykke butikker. Jeg kjøpte meg snorkel utstyr og Max et par svømmeføtter. På lørdag hadde vi også en veldig forsinket feiring av max sin fødselsdag. Det ble frokost på sengen, røkelaks og eggerøre pluss presanger!

Vi begynte dagen med å dra på festivalen, det var satt opp en hel masse boder i sentrum med mat og underholdning.
Denne vil jeg reise i!
Så dro vi inn i nadjonalparken for å snorkle på en av de flotte strendene her. Siden det var festival helgen var det gratis inngang, som passet oss veldig bra. Vi så masse fine fisker!Jeg har aldri prøvd å snorkle før, men det var kjempegøy!
Vi spiste lunsj og max fikk en gave til før vi dro videre :)

På vei tilbake på ettermidagen dro vi innom en strand der man kunne se vraket av et skip når det var lavvann. Så fortet vi oss hjem for å lage middag! 8UploadedFile49.jpg

Tilbake på campingen fortsatte vi feiringen av Max fødselsdag med grillspyd til middag og kake til dessert! Og selvfølgelig litt presanger! Det ble en kjempekoselig dag! Vi pilset utover kvelden til kjøkkenet stengte, da var det god natt :)

Norwegian bay! Fikk ikke dratt hit desverre...

Skrevet av Linehelensolber 06:41 Kommentarer (0)

Siste jobb i Australia!

29 April - 22 Mai
The valley flower farm
Vår siste jobb! Her ble vi tatt imot av to engelske gutter som jobbet og bodde der, sam og luke, da vi kom søndag kveld. De viste oss rundt i vårt nye hjem. Vi kunne  bo her gratis som var kjempe bra! Kjøkkenet hadde alt vi kunne trenge, utenom stekeovn.. Men det var tv og vaskemaskin, yeey! Det var et ekkelt soverom fullt av edderkopper (vi valgte å sove i bilen) og toalett og dusj. Det eneste som var veldig kjipt var at det ikke fantes varmtvann, så når vi dusjet måtte vi koke vann i vannkokeren som vi fyllte over i en bolle. Så hellte man vann over seg i dusjen med en kopp, haha.  Vi fikk vite med engang at lønnen her var 15 dollar timen, og at dagene kom til å bli ganske lange pågrunn av morsdag som kom om ca to uker. Alt hørtes kjempebra ut og vi var strålende fornøyd!

Første dag på jobben fant jeg ut at alle de andre jentene som jobbet der var fra malaysia, og de snakket ikke spesielt mye engelsk, så det ble utfordrende til tider. Men jeg kom meg gjennom. :) Vi hadde varierte oppgaver i løpet av en dag. Vi begynte med å plukke blomster, så satte vi dem sammen i buketter, så lagde vi mixede buketter som vi pakket inn og gjorde fine:) Vi hjalp også guttene å plante nye blomster. Max og de andre guttene hadde mye tyngre oppgaver, det ble mye løfting på han, som jeg slapp hihi! Vi jobbet mandag til lørdag, og koste oss  med litt take away til middag helgene som trøst! Namnam! Vi endte opp med å bli på jobben i tre uker. Den siste uken var litt mer levelig da dagene ble litt kortere etter morsdag ( da hadde vi hatt nesten 12 timers dager noen ganger).
Mmmmm, kfc morsdags sjokoladekake..
Den siste uken fikk vi tilbud av naboen om litt ekstra arbeid, og det takket vi gladelig ja til! Han plantet juletrær og trengte hjelp til å forme dem litt.  Max fikk i oppgave å klippe dem i form med en masknhekksaks, og jeg ble stående og klippe av toppene for at trærne skulle bli jevne og fine. En veldig enkel og grei jobb å avslutte med!

Vi bygger seng i bilen, endelig!
Mandagen hadde vi satt av til å handle inn planker til å bygge en seng i bilen. Dette ville vi ha så vi slipper flytte alle greiene våre til forsetet hver kveld. Vi klarte selvfølgelig ikke bli ferdig på mandag, da stortsett hele dagen gikk bort til innkjøp. På tirsdag ble vi endelig ferdig med alt og det fungerte kjempebra!  Bilen ble utrolig mye mer organisert og vi var begge storfornøyde! Max var også veldig fornøyd med seg selv som bygget den, hehe. Vi fikk vår siste lønning og kom oss avgårde på ettermiddagen engang! Neste mål Exmouth!
Ha det bra skitne arbeidsklær!

Skrevet av Linehelensolber 06:21 Kommentarer (0)

Shark bay & Monkey Mia!

25 - 27 April
Shark bay
Førte stopp her ble Hammelin pool. Her var det et gammel postkontor og noen merkelige saker kalt stromatolites. De levde i vannet og så ut som små kantete stener. Dette er visst en av de første levende organismene på jorden. Tøft! Her gikk vi også forbi en strand med noen merkelige skjell som limte seg sammen når de ble fuktige. Tidligere hadde de kuttet ut blokker av disse skjellene og brukt de til å bygge hus!

Stromatolites

Skjellblokker

Så skjørte vi til Eagle Bluff, her var det et høyt utsiktspunkt hvor klippen foran oss gikk rett ned i det turkise vannet. Her hadde man god utsikt over fuglene som levde på øyen rett utenfor og man skulle også kunne se en hel del forskjellige typer fisker i vannet nedenfor. Vi klarte bare spotte et par lemon sharks, men det var også gøy å se!

Shell beach, denne stranden var dekket av disse merkelige limskjellene vi så ved hammelin pool, og vannet her var utrolig vakkert. Sykt fristende å bade her, men det var noe ved navnet på stedet (shark bay) som fikk oss på andre tanker.

Denham, en kjempekoselig havneby. Her var det masser av lokale som sto langs bryggen og fisket. Vi tok inn på en koselig caravan park og slappet av ved det flotte badebassenget der en stund før vi tuslet rundt i den lille byen. Det ble tidlig i seng da vi skulle opp klokken 5 morgenen etter så kunne være i Monkey Mia kl 7:45 for å mate delfiner.

Monkey Mia!
Vi kom frem ca 15 min etter planen, men rakk fint den første delfin matingen. Delfinene begynte så smått å svømme inn kl 8 og det var kjempe gøy å se ville delfiner så nære! De valgte ut noen få som fikk lov å mate delfinene med fisk, men ingen av oss ble valgt :( Vi ble igjen på resorten og utforsket den en stund, og vi var heldige nok til å få med oss en delfin mating til! De kommer visst som regel inn 2-3 ganger hver morgen mellom 8 og 12. Denne gangen ble Max valgt til å mate en delfin, han var storfornøyd. Etterpå lå vi og solte oss noen timer på den fine stranden og tok en dukkert eller to. Da så vi gså en stor havskilpadde svømme forbi når vi var i vannet!

Pelikanen tok seg en slurk vann, ikke mange som turte skru av den kranen..

Etter dette kjørte vi tilbake til Denham og spiste middag der, da fikk vi en telefon fra en av jobbene jeg hadde søkt på som tilbø oss jobb i to uker fra mandagen, det var en utrolig lettelse! Det eneste som var litt kjedelig var at jobben var i middle swan, som ligger litt utenfor Perth. Det var et godt stykke tilbake, men det blåste vi i, nå hadde vi en jobb! De neste dagene bare strekkjørte vi mot den nye jobben, og vi kom frem søndag kveld, akkurat i tide!

Skrevet av Linehelensolber 06:00 Kommentarer (0)

Geraldton - Carnarvon

21 - 24 April

Geraldton
På vei inn til byen oppdaget vi en liten ørken. Vi vandret litt rundt på de store sanddynene som gikk rett ut i havet:) veldig vakkert!
Så ble det kino på kelden, for første gang siden Sydney! Vi så den nye american pie filmen som var sykt morsom! Vi brukte resten av tiden der på å lete etter arbeid i havnen og rundt omkring, men fortsatte raskt videre opp kysten. Det ble heldigvis litt kos på stranden også!

Carnarvon
Vi fortsatte å lete da vi kom til Carnarvon. Her var det havn med masse fiskebåter og endeløst med plantasjer med forskjellige frukter. Etter å ha tilbragt en hel dag på desperat leting etter arbeid i en by som tydligvis ikke hadde mye av det for tiden bestemte i oss for en dags opphold.  Vi hadde ikke blitt møtt av annet enn skilt som sa" no work" eller  "stay out" på alle plantasjene så vi var litt umotivert... Det var sikkert en koslig by, men vi satt igjen med et ganske dårlig inntrykk. Neste dag var Anzac Day så allt kom til å være stengt likevel,så vi valgte å ta to dager i shark bay for så å komme tilbake opp hit!

Skrevet av Linehelensolber 05:42 Kommentarer (0)

En dag i Perth

20 April
Det ble bare en dag i perth, da storbyer er dyrt og vi var veldig low on cash..men vi gjorde det beste ut av det! Tror jeg.. Vi fulgte en gåtur anbefalt i lobely planet boken og så en masse flotte bygninger og andre greier :)
Kings park
Utsikt over byen, endel finere enn sydney må jeg si..
Kjempetre!
En fin blanding av gamle og nye bygninger gjorde byen veldig sjarmerende :)
Swan bell tower, utrolig stilig bygning. Inneholdt kirkeklokker fra england fra 14 hundre tallet.. Fikk ikke gått inn å sett desverre :(

Eldste bygningen i perth..
Hihihi
Må si perth var en flott by, med mye fin arkitektur og avslappet stemning samtidig som det er en storby. Skulle ønske jeg kunne blitt der lenger, men men kanskje en annen gang:)

Skrevet av Linehelensolber 03:16 Kommentarer (0)

(Innlegg 16 - 20 av 48) « Side 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 »