Warrnambool - slutten på great ocean road

Se Aussie adventure på Linehelensolber's reisekart.

Her dro vi på et museum som het flagstaff hill maritime village. Det inneholdt flere gjenstander fra loch ard og også den mest kjente gjenstanden derifra, en stor påfuglstatue.

Utenfor museumet var det bygget en modellby som var en kopi av et colonial village som hadde ligget på en av øyene utenfor på 1800 tallet. Man kunne også se kanoner der som var bygget i 1887 i frykt for en russisk invasjon. Jeg synes det var super kos å vandre rundt i villaget og titte på alle de gamle tingene, føltes litt som kardemomme by! :D
Max viser hvor sterk han er :) her fikk man teste hvor tungt det var for sjømennene på den tiden! Det var ikke noe for linemor nei!

Så dro vi til cheese world for en gratis oste smaking. Her lagde de til vår skuffelse bare cheddar oster, vi hadde håpet på litt brie, hihi. Men de var gode likevel! Vi gikk på et lite museum her som viste en masse gamle husoldsgjenstander osv, og vi unnet oss en deilig milkshake med hjemmelaget iskrem. Nam!

Museet

Cheeseworld!
Namnam!

Skrevet av Linehelensolber 08:08 Kommentarer (1)

Great ocean road

19 - 23 mars

Bells beach ble første stopp! Her holder de store surfekonkurranser hvert år, som selvfølgelig bare var to uker unna år vi kom dit.. Vi hadde ikke tid til å være her så lenge så det misset vi desverre!

3UploadedFile12.jpg 3UploadedFile13.jpg
3UploadedFile14.jpg 3UploadedFile15.jpg
4UploadedFile20.jpg 5UploadedFile21.jpg
5UploadedFile22.jpg 5UploadedFile23.jpg

Neste stopp ble johanna beach , der det var en stor gratis camping. Her ble vi i to netter og tok en nærmere titt på stranden og de små byene i nærområdet.
2UploadedFile43.jpg270_2UploadedFile44.jpg 2UploadedFile45.jpg 2UploadedFile46.jpg
270_2UploadedFile48.jpg 2UploadedFile49.jpg

Så bar det videre til Gibson steps! En veldig bratt trapp bygget i fjellveggen. Her var det også en vegg hvor folk had risset inn sine navn i mange år. Max risset også inn sitt sist han var her, men vi fant det ikke igjen. :(
UploadedFile31.jpg 90_1UploadedFile32.jpg
4UploadedFile33.jpg 90_3UploadedFile34.jpg

De tolv apostlene, det great ocean road er mest kjent for.
3UploadedFile35.jpg 3UploadedFile36.jpg
2UploadedFile37.jpg 2UploadedFile39.jpg
1UploadedFile40.jpg 2UploadedFile41.jpg

Loch Ard Gorge - en del av shipwreck coast, hvor enhel del skip har gått til grunne i sin tid. Dette stedet er oppkalt etter et av skipene som sank her, og det er også en gravplass på en av klippene hvor de passagerene som ble funnet er begravet. Dette skpet hadde bare 2 overlevende, som man kunne få lese historien om her og på et museum vi besøkte senere. :)
1UploadedFile50.jpg UploadedFile53.jpg
UploadedFile52.jpg UploadedFile54.jpg
UploadedFile55.jpg UploadedFile56.jpg
UploadedFile57.jpg UploadedFile58.jpg
UploadedFile59.jpg 270_14UploadedFile0.jpg
14UploadedFile1.jpg 14UploadedFile2.jpg

Port campbell - her kunne man se en utstilling av ting funnet i vraket av loch ard, og også en modell av skipet, på derers informasjpnssenter.

The arch

The grotto
4UploadedFile17.jpg 3UploadedFile16.jpg
4UploadedFile15.jpg 4UploadedFile14.jpg

London bridge - Stenformasjon i vannet som engang så ut som en bro. Etter årenes løp raste noe av den sammen og den ble adskilt fra land. Jeg leste her at man tidligere kunne spasere over broen og ut på tuppen. Noen hadde visst vært der ute da den hadde rast sammen, og måtte bli reddet av helikopter, haha :)

Sykt bratte veier!

Skrevet av Linehelensolber 07:02 Kommentarer (0)

Torquay - Surfebyen!

19 Mars
Dette var en by i min smak! Når man går bortover gatene blir man møtt av surfebutikker i alle slags merker. Det er learn to surf, eller surfboarf hire i annenhver butikk og et veldig laidback inntrykk. Vakre strender og et kjempespennende surfemuseum vi brukte noen timer på å utforske!

Skrevet av Linehelensolber 09:05 Kommentarer (1)

Snag, Beer & Bubble Fest

17 Mars
Dette var riktig skjønt etter en sånn drittjobb! Ølfestivalen hadde vi blitt tipset om av en av de vi jobbet med på en vingård, da hans kjæreste var en av arrangørene. Det var et virrvarr av folk der, og både øl, vin og en masse mat, så man visste ikke riktig hvor man skulle starte. Vi bestemte oss for ølteltet! Med inngangsbiletten fikk vi kuponger til å smake på tre forskjellige øltyper. Vi prøvde både øl og forskjellig deilig mat før vi traff Matt, og han spanderte en pils til på oss, yeey :) Mette og småbrisne tuslet vi tilbake til caravanparken og spiste middag. Dette var en virkelig herlig dag!

Matt, som vi jobbet på vineyarden med i rochester

Skrevet av Linehelensolber 18:05 Kommentarer (0)

Tomatplukking er gøy!

ROCHESTER, BENDIGO & ECHUCA
UDa vi kom frem til Rochester var det ganske sent på kvelden, så vi fant oss en parkeringsplass og sov der for natten. Morgenen etter skulle vi ringe vår nye sjef og si at vi var fremme, men ingen av oss hadde mobilbatteri. Vi gikk til en pub og satte oss ned der og ladet telefonene. Da vi endelig hadde strøm oppdaget vi at ingen av oss hadde mobildekning her, så det hele ble veldig vanskelig. Vi fikk høre av noen lokale at Telstra skulle ha dekning over hele Australia, så vi kjøpte en ny felles tlf med telstra til å ha i bilen.
Vi fikk derimot ikke satt igang den nye tlf med engang, så vi endte opp med å kjøre ett stykke ut av byen der vi plutselig hadde dekning og stoppet langs motorveien ett sted for å ringe. Da jeg fikk tak i sjefen, som het Alex, ba han oss komme til backpacker hostellet i byen hvor han skulle møte oss om en halvtime. Vi kjørte inn dit og ventet der i kanskje 2 timer uten at noen dukket opp. Tilslutt fikk vi tak i hans pappa, som sa at vi kunne følge etter en buss som skulle til et share house der vi skulle bo. Hans engelsk var helt elendig, de så ut til å være fra Tyrkia eller noe i den duren, så etter å ha pratet med han ble vi egentlig bare mer forvirret. Han sa vi kunne handle mat først, for bussen skulle  ikke gå før en time, så vi dro til matbutikken. Da vi kom tilbake en time senere hadde bussen dratt for lenge siden, og pappaen kom tilbake og sa en hel masse saker vi ikke forsto. Tilslutt fikk vi noen til å kjøre en bil dit vi skulle som vi kunne følge etter.
Vi kjørte til en bondegård og fikk en rask omvisning av en jente som vi antok var Alex kjæreste.. Dette stedet var faktisk værre enn farmen i Kyabram, og det hadde jeg ikke trodd var mulig. kjøkkenet var utendørs, toalettet og dusjen var i et lite skur, også ute, og man kunne bo i enten telt for 25 dollar uken eller et rom innomhus for 100 dollar uken. Rommet var ganske stort, men fyllt opp av en masse senger med laken som ikke så ut til å ha blitt skiftet på noen år.. Det var sofa, bord og tv der, men tv'en virket selvfølgelig ikke.På kvelden møtte vi alle som bodde der, det var et tysk par, et par franske jenter og 4 svenske jenter som var veldig søte. De hadde vært der i ca en uke, og hadde ikke fått jobbet mye pågrunn av mye regn, men det de fortalte om jobben hørtes ikke bra ut..
Vår "dusj"
Kjøkken.. :)
Og her sov vi! Vårt nye store 6 mannstelt!
Vi valgte å sove i telt, så vi satte igang å sette opp det før det ble mørkt. Det virket som et klokt valg bo i telt i begynnelsen, til vi oppdaget hvor mye det faktisk regnet der. Det var piskende regn som varte i flere timer, og etter en natt var det flod som gikk over veiene så det å kjøre bil var umulig flere steder, uten å måtte ta endeløst med omkjøringer. Det ble ikke jobb på oss på noen dager, før regnet endelig tok slutt. Teltet jeg og Max bodde i var ikke spesielt bra, så det tok inn vann. Vi våknet den ene morgenen og oppdaget at hele gulvet var vått. Da måtte vi dra til en by som het Bendigo, der det var Kmart for å kjøpe oss ett nytt telt. Da vi kjørte hit var det fortsatt flod og vi måtte kjøre gjennom vannet flere ganger for å komme oss noe sted. Det er noe jeg aldri har gjort før! Det var ikke spesielt gøy heller da jeg hele tiden satt å var redd for at bilen vi nettopp hadde brukt masse penger på skulle gå i stykker.
Vel fremme oppdaget vi at Bendigo var en veldig vakker by, som så veldig europeisk ut i arkitekturen. Her dro i på besøk flere ganger iløpet av årt opphold i Rochester.
Bendigo!

Da vi kom igang med jobben virket den til å begynne med grei nok. Vi plukket vindruer og tjente 14 dollar i timen på det. Som var helt greit Vi fant etterhvert ut at vi bare hadde hatt flaks i begynnelsen. Mesteparten av tiden plukket man visst tomater, som var mye mer strevsomt og veldig dårlig betalt. Max gikk vel lei etter en dag.. Vi fikk itrolig vondt i ryggen av det og, så vi ble ikke lenger enn to uker i denne jobben. Da var det nok!
Vi så en skilpadde vandre langs veien på vei til jobben en dag:)

Når lønningsdagen kom måtte man som regel krangle med sjefen for å få lønnen riktig,da han hadde null system og alltid prøvde gi oss nesten halvparen av hva vi hadde tjent. Men de vi bodde hos var iallefall hyggelige. De ba oss alle på middag en dag den siste uken og grillet både svinestek og pølser som var kjempegodt!
Mmmmmmm..
Vi fikk også hjelp til å reparere diverse saker i bilen som var kjempefint!
Når vi skulle dra derifra bestemte vi derfor å kjøpe en liten gave til dem som takk for alt! Jeg og max kjøpte noen deilige oster fra en lokal farm og spleiset på en masse deilig godis med de andre svenske jentene.

Thong tree, haha!
Echuca!

Da vi endelig kom oss avsted, lørdag 17 mars, dro vi rett på ølfestival!

Skrevet av Linehelensolber 17:31 Kommentarer (0)

(Innlegg 31 - 35 av 48) « Side .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 »