Min første bil!!!

Se Aussie adventure på Linehelensolber's reisekart.

Fremme i Melbourne møtte Max meg på togstasjonen, igjen.. Vi oppdaget fort at alle hosteller var fullbooket, så vi endte opp med å bo på hotel en natt. Herregud hvor skjønt det var! Veldig stor forskjell fra hva jeg nå var vant med. Vi latet oss på sengen å så på tv hele natten, herlig! Dagen etter flyttet vi over til en campingplass, samme som vi bodde på før Tasmania. Her ble vi i et par uker og lette etter både bil og jobb.
Teltet vårt :)
Vi bestemte oss for å kjøpe en bil sammen og reise rundt med i stedet for vanen, det var også lettere å finne fruit picking jobb når man hadde egen transport. Det ble mye fram og tilbake inn til Melbourne og titte på forskjellige biler, før vi fant en vi ville ha :)
Vi var ute etter en stasjonsvogn, så den er stor nok til at man kan sove bak i bilen. Vi endte opp med en Toyota Camry som vi kjøpte av en britte som hadde bosatt seg her i Australia. Det tok en god stund å få bilen, for han måtte gjøre den road worthy og vi måtte registrere den osv.. Så det ble mange dager med bare venting, da koste vi oss ved bassenget på campingen og nøt solen. Da vi endelig fikk bilen kjørte vi litt ut av Melbourne for å registrere den, og samme dag som vi fikk den registrert og alt var klart fant vi jobb! Den nye jobben lå i Rochester, også i Victoria, så da bar det avsted til mer arbeid!
I Melbourne på leting etter bil!

Vakre pippser som bodde på campingplassen

Kristoffer sin vei? :D

Kjempe edderkopp på veggen på toalettet

Vår lille andefamilie :) de kom innom hver morgen for litt frokost og sov utenfor teltet vårt, hihi:)

Skrevet av Linehelensolber 04:35 Kommentarer (1)

Fruit pucking i Kyabram :) 2 februar - 16 februar

Se Aussie adventure på Linehelensolber's reisekart.

Jeg kom fram i Melbourne tidlig om morgenen, der måtte max og jeg ta farvel, han skulle reise videre med vanen og jeg måtte plukke frukt, kjedelig.. Var ganske misunnelig på han da! Jeg bodde på YHA hostel for natten, som belelig nok var rett ved togstasjonen. Kyabram var bare en 3 timers togtur fra Melbourne! Jeg tok toget rundt 10 om morgenen og var veldig spent på hvordan dette skulle bli. Da jeg kom fram ble jeg hentet i bil av noen fra farmen, takk gud for det, for der vi skulle bo var ca en halvtimes gåtur fra "sentrum" og det fantes ingen kollektiv trafikk i denne byen nei! Vel fremme ble jeg plassert i et bittelite rom med en annen jente. Man kunne knapt bevege seg der inne, det var akkurat plass til våre to senger, ett skap og døren. Og dette skulle man betale 70 dollar i uken for! Det var flere soverom i bittesmå hus rundt omkring på en inngjerdet plen, og en litt større byggning  som var kjøkken og oppholdsrom. Også hadde vi et helt herlig toalett, haha..
Når jeg kom dit, sammen med en tysk jente jeg traff på bussen var alle på jobb, så vi tok oss en tur til matbutikken. Å gå i en halvtime langs ene bilvei i stekende sol omringet av fluer er ganske slitsomt.. Ikke minst på veien tilbake med masse matvareposer og ingen ledige hender til å vifte bort fluene. Følte virkelig jeg var kommet til helvete sammenlignet med mine første måneder i Sydney..
Dagen etter begynte fruktplukkingen! Det var helt utrolig tungt! Og da jeg var den aller nyeste var jeg selvfølgelig mye tregere enn alle de andre og.. Noe jeg ikke likte. Alle sa man blir bedre etterhvert men det ble jammen ikke jeg. Konkluderte med at pæreplukking virkelig ikke er noe for meg. Vi plukket stortsett pærer, men noen ganger epler eller nachies (blanding av eple og pære). Pærene skulle plukkes i 500 kg bins og vi fikk betalt rundt 30 dollar per bin. Jeg klarte vel plukke 2-3 sånne på en dag som ikke ble mye til penger! Etter jobb var alle så slitne at man bare gikk hjem, dusjet, slang i seg noe mat og la seg for kvelden. Så var det opp igjen kl 5 morgenen etter. I begynnelsen syntes jeg denne jobben var skikkelig dritt, da nesten alle som jobbet der var franske eller tyske, og gruperte seg og snakket bare sitt eget språk. Vi var vel rundt 20 stk som jobbet der. Men etter noen dager kom det to svenske jenter, Elin og Linda, og vi lagde vår egen lille skandinaviske gruppe, hehe! Det ble litt bedre å være der når jeg fikk noen å prate med. Vi hadde noen fridager iløpet vår korte arbeidstid her, og de gikk med til tænning ved bassenget i byen, eller å sitte foran datan på bibloteket.. Kyabram hadde ikke spesielt mye å by på. Jeg holdt ut på denne jobben i ca 2 uker, så ringte Max meg og sa at han hadde hoppet av bilen i Adelaide, og de andre hadde dratt oppover mot Alice Springs. Så vi bestemte oss for å møtes i Melbourne og finne en ny jobb sammen! Det var helt utrolig skjønt å ta toget tilbake og se litt høyhus igjen!

En herlig dag på jobben..

Mitt rom :)

Elin og Linda

En herlig fridag ved bassengkanten

Grillkveld med alle på jobben!

Goodbye kyabram!!

Skrevet av Linehelensolber 02:14 Kommentarer (1)

Tasmania på 9 dager :) - 21 januar - 1 februar

Jeg har ikke fått oppdatert bloggen på evigheter pågrunn av manglene internett tilgang.. har knapt hatt mobildekning til tider, så jeg tenker oppsumere litt kort hva som har hendt siden sist, men blir nok mer bilder enn tekst! Iallefall..Jeg kom til Melbourne sent lørdag kveld, da ble jeg hentet av Max i bil på bussholdeplassen. Var utrolig skjønt etter en så lang busstur! Vi kjørte til en camping han bodde på der vi ble i to netter, før vi tok fergen til Tasmania mandag morgen. Første stopp ble da Devonport. Det var utrolig skjønt å se noe annet enn Sydney, men vi merket fort at Tasmania var en del kaldere enn vi var vandt med. Vi la en plan om å kjøre rundt så og si hele Tasmania og få med oss de viktigste stedene, langs østkysten, ned til hobart og opp igjen langs midten tilbake til devonport for fergeturen tilbake til Melbourne. Min plan var å finne fruitpicking jobb mens jeg var der nede. Jeg oppdaget at det var lite å finne der, så ble med tilbake til Melbourne for å dra til en liten by som heter Kyabram i Victoria for å plukke pærer!

Vårt hjem for uken! :)

Max på fergen til Tasmania...Goodbye Melbourne! :D

Vårt første stopp ble Sheffield, en liten by kjent for sine veggmalerier. Disse fant man på omtrent hver eneste bygning i hele byen. Vakkert!

Launceston, en av Tasmanias største byer. Vi dro rett til en innsjø kallt Cataract Gorge som lå omringet av fjell i en vakker nasjonalpark. Her var det også et stort klorbasseng foran innsjøen der barna lekte. Her badet vi og koste oss i noen timer, Max måtte selvfølgelig svømme på tvers av innsjøen for å klatre på et fossefall på andre siden, og jeg måtte være med. grøss å gru! Litt trening ble det iallefall!

St Columbia Falls

Wineglass bay i Freycinet national Park, her klatret vi opp en veldig lang og slitsom bakke i stekende varme. Men det var absolutt verdt det når vi kom opp til utsiktspunktet ved toppen. På baksiden var det en vakker strand som vi ruslet ned til. Der slappet vi av litt før vi tok fatt på den lange veien opp og ned igjen til bilen. Vi fikk øye på delfiner i vannet like utenfor stranden, og Max løp ivrig frem og tilbake for å prøve å få et fint bilde på dem, som ikke var så lett...
Klar for fjelltur :)!

Siden det var Australia Day unnet vi oss ekstra god lunch. Vi svingte inn på en farm likeved som solgte lokalfanget sjømat, mums!

Blåskjellene var kjempegode, og vi var storfornøyde med vår lille feiring av Australia day :p

Strand langs veien..

Vi stoppet på en farm og kjøpte oss aprikoser. Utrolig hvordan de stoler på folk her nede.. Det var ingen tilstede, så man tok bare posen med frukt man ville ha ut av kjøleboksen, og betalte i en liten boks ved siden av!

Hobart, her tok vi en liten promenad ved havnen og tittet på båtene. Jeg fikk også kjøpt meg et nytt kamera etter jeg ødela mitt første i Sydney! Ikke ta med kameraet på stranden... Men det nyt er iallefall vanntett og skal tåle å falle fra fem meters høyde, håper det holder lenger! :D

Port Arthur, gammelt Australsk fengsel. Vi fikk en guidet tur rundt i området, masse spennende historie bak dette stedet, og en båttur i havnen. Der fikk vi se Island of the dead, som var en liten øy med en gravplass for de som haddde jobbet i fengselet. Det var masse ruiner men også flotte hus de ansatte hadde bodd i, der man fikk gå inn å titte!

Lake St Clair og Cradle Mountain

Lake St Clair er Australias dypeste innsjø! Vi tok oss et bad her, det var ingen overraskelse at vannet var iskaldt.. Men vi fikk lekt litt med mitt nye kamera! :)

Kenguruuu, disse søtnosene så vi overalt på Tasmania. Spesielt når vi kjørte sent om kvelden, det var en liten utfordring når de stadig kom hoppende over veien. Max kjører heldigvis veldig forsiktig så vi traff ingen :)

En eller annen raring sitt hus. Må være fryktelig glad i hagenisser. Dette huset lå i en av de bittesmå byene vi kjørte gjennom som bare hadde et par hus og en bensinstasjon.. ikke rart de samler på nisser :)

Vi gikk aldri noen tur i cradle mountains , da det øseregnet når vi var der. Vi beundret det heller fra avstand, hehe. Så kjørte vi tilslutt mot Devonport som var enden av reisen.. Her gikk fergen som tok oss tilbake til melbourne :(
Nå skulle jeg avgårde og jobbe med fruktplukking og Max reise videre med de andre i bilen! Vi dro tilbake om natten denne gangen og fikk vår egen cabin med dusj og toa. Det var vidunderlig etter å ha sovet i bilen en uke..!! Kyabram neste stopp!

Skrevet av Linehelensolber 04:47 Kommentarer (4)

New years eve!

Til å ha planlagt så dårlig som jeg har gjort i år, hadde jeg en overraskende bra nyttårsaften! :) Ble i siste liten bedt med på en hjemmefest som visstnok skulle ha super utsikt til fyrverkeriene og grais mat pg drikke. Syntes det hørtes ut som detvarfor godttil å være sant, men kan ikke si jeg angrer på at vi gikk for det sto absolutt tilforventningene! :) Vorset med Lisa og hennes romkamerater i deres hus i Redfern, og vi begynte å drikke i god tid før nyårsfeiringen, ca kl 2 haha...Det tok en god stund å komme seg til festen som var i en suburb ganske langt unna, men da vi kom frem ble vi møtt av en fantastisk utsikt på hverandaen i 3 etasje! Det ble en super nyttårsfeiring, og fyrverkeriene var fantastiske! Nyår i Sydney kan anbefales :)

Nå er alt pakket og klart, og jeg reiser til melbourne imorgen tidlig for så å ta ferge til tasmania dagen etter! Skal bli spennende å komme ut av Sydney! Nå bærer det ut på landet for å skaffe fruit picking jobb! :)

Skrevet av Linehelensolber 02:43 Kommentarer (1)

Christmas time down under...

Begynte dagen ganske tidlig idag, dro paa frokost med en kompis og spiste storste maltidet ever, australske versjonen av english breakfast kan man vel kalle det. Det var saa godt! Saa er nok mett resten av dagen idag.. Ikke mye aa gjore som vanlig, fortsatt arbeidslos og det meste er stengt naa i juletider saa prover bare fordrive tiden i det siste! Naa sitter jeg bare paa work and travel kontoret igjen og benytter meg av gratis internett :) Tenkte det var paa tide aa oppdatere bloggen igjen, noe jeg ikke har gjort paa en stund...

I desember har vi gjort mye kos, blant annet vaert i svenske kirken paa Lucia feiring, hatt neon faa dager paa stranden, og klarte i siste liten aa melde Vetle og meg paa julefeiring i sjomannskirken saa vi koste oss med pinnekjott den 24! Har gjort noen faa turistting ogsaa med Hanna, en av mine svenske venninner. Vi fant et superkoselig marked nede ved the rocks her om dagen, masse smaa boder med mat, godteri og handlagde smating, det var live musikk der og vi satte oss ned og tok en pils. Det er vel et av de kosligste omraadene jeg har sett her i sentrale Sydney, saa man kan vel si jeg tar livet med ro!

Den 25 var jeg paa en stor fest paa bondi beach med Vetle! Vi begynte dagen med ol til frokost hos meg og dro rett til stranden. Vi har super heldige med vaeret den dagen saa det var herlig! Arrangementet, som het Sunburnt var en smule skuffende, det var ikke halvparten av saa mye mennesker der som de reklamerte for og alkoholen var altfor dyr.. Var som et daarlig russetreff,, saa vi dro heller ned paa stranden etterhvert og slappet av der. Jeg var saa heldig aa bli bedt med paa poolparty av en kompis senere paa kvelden som var amazing! Det var i et kjempestort hus i et veldig dyrt nabolag, saa vi koste oss med ol i bassenget og slappet av i boblebad etterpaa! En litt annerledes 1 juledag en hva jeg er vant med, men kan ikke klage! Saa mye festing og kos i det siste, er jo bare jul en gang i aaret!

Paa jobbfronten staar det fortsatt ganske stille..Jeg har hatt ett par smaajobber her og der som har vaert noe interresante hehe.. hadde en endagsjobb hvor jeg gjorde istand juledekorasjoner for shoopingsentere, de pynter mye her for aa si det saann! Hadde ogsaa en jobb i et warehouse hvor jeg satte paa klistremerker paa stiger (sikkerhetsinstuksjoner) ekstremt kjedelig jobb men penger er penger. Bestemte meg ogsaa noen uker tilbake for aa ta RSA kurs (responsible serving of alcohol) noe men trenger for aa kunne jobbe som kelner eller bartender.. Jeg har hatt en jobb som kelner i Sydney convencion sentre der jeg serverte drinker paa et stort juleparty! Tror det er den vaerste jobben jeg har hatt hittil....

Tenkte jeg skulle legge ut litt bilder og for de som ikke har facebook. Har vaert flinkere til aa poste bilder mer jevnlig der!

SAM_1922

Strandkos paa bondi med Hanna, en av vaare faa solskinnsdager!
SAM_1927

Maa unne oss noe godt naa og da, saa mange smaa cupcake sjapper rundt her, heavenly.. mmm..
SAM_2030

Aarets julekalender! Klarte aa finne svampebob som er min all time favourite! Sjokoladen smakte pyy men.. Man faar hva man betaler for, fant den ikke foor litt ute i Desember og det meste var utsolgt, men jeg var stornfornoyd!
SAM_2034

SAM_2039

Tur til Manly beach, ganske koselig der med julepynt og smaa butikker. Vi satt paa stranden i noyaktig 2 min for uvaeret kom, noe uheldig! :( Utrolig hvor fort det gikk fra skinnende sol til storm, det ble nesten like morkt som natten da skyene kom.
SAM_2042

Men vi klarte aa finne en nordisk butikk da vi var der, kalt Nordic Fusion. Her kjopte jeg meg tine brunost og makrell i tomat! mums :D
SAM_2050

SAM_2051

]
Lucia feiring i svenske kirken! Super kos, svensk julesang og lussekatter og glogg etterpaa! Utrolig hvor mange svensker som bor her..
SAM_2056

]
Julenissen kom til byen i aar og, vi hilste desverre ikke paa han..
SAM_2058

SAM_2062

Hanna hadde hort om en kjent restaurant som solgte krokodille og kenguru pizza, vi folte vi maatte gi det et forsok! Veldig koselig sted, egentlig et hotel. Kenguru pizzaen var ganske saa god men kan ikke si det samme om krokodille. Var som aa spise fisk bare med en litt mer kjottaktig konsistens. Ikkje braa. Skal nok aldri spise det igjen!
SAM_2090

SAM_2074

SAM_2101

Vi tok oss en liten gaatur rundt i omraadet etterpaa! Sydney opera house og harbour bridge er virkelig enda flottere i morket!
SAM_2108

SAM_2109

Mitt nye kjeledyr :) I wish! En kompis av meg passer paa denne nydelige mopsen for en venn av seg i et par uker! Jeg var saa heldig aa faa leke med den en hel dag! Utrolig sooot :D Skal nok kidnappe den med til Norge!
SAM_2111

SAM_2112

Endelig tatt noen bilder av mitt fantastiske rom.. Ikke veldig imponerende men det duger. Har i det minste en veldig god location. Troster meg selv med at det bare er noen uker igjen naa. Begynner aa bli bra lei av at kineserne lager middag kl 1 om natten naar jeg prover aa sove. Da kjokkenet er vegg i vegg med mitt rom.. Om man kan kalle det en vegg. De har satt opp papplater som en slags "vegg" da det egentlig er en aapen kjokkenlosning inn til mitt rom, som pleide vaere stuen..
SAM_2121

SAM_2125

Vi begynte julaften hos Vetle med finstasen paa. Huset hans er saa mye kosligere enn mitt! Spekemat og ost og kjeks sto paa menyen! Vi koste oss her noen timer for vi tok fergen over til Manly for en herlig pinnekjott middag i sjomannskirken! Det ble faktisk en super koselig dag! :) Fantastisk vaer ogsaa!
SAM_2128

SAM_2130

SAM_2132

SAM_2135

SAM_2136

SAM_2139

SAM_2142

SAM_2150

Flott utsikt til opera huset paa fergen over, vi satte oss ute da vaeret var toppers! Vi fikk glogg da vi ankom kirken. Og de viste ogsaa tre notter til askepott for midag. Noe vi gikk glipp av da vi brukte ganske lang tid paa aa finne frem.. Men vi fikk pinnekjott med kaalrabi stappe og kokte poteter med medister polse til middag! Det var kjempegodt! Vi traff paa et par jenter der fra Bergen som jeg traff paa et hostel for noen uker siden, saa vi not middagen sammen med dem. Herlig aa tilbringe julaften med nordmenn.. Til dessert fikk vi karamellpudding, riskrem med bringebaer saus og forskjellige kaker.. Etter dette gikk vi rundt juletreet, og tilslutt kom julenissen en tur innom for de smaa! Det var ogsaa butikk der som solgte norsk mat. Blant annet fiskeboller, risengrynsgort, brunost,gulost, og best av alt melkesjokolade! Jeg endte opp med smash og en melkesjokolade for vi tok fatt paa veien hjem ganske slitne ettter en lang dag...
SAM_2163

Mine herlige sjokolader pluss glogg fra ikea, julekoos :)
SAM_2156

Vaert paa en del fester med lokals naa i romjulen. Dro paa en i forigaars med en kjempemorsom svensk jente jeg nettopp traff paa! Vi dro helt til cronulla, som tok en time med tog, men det var super kos der! nesten som Manly, koslige gaagater med masse smaa butikker og cafeer og en strand rett ved. Maa nok dra tilbake dit engang!
SAM_2160

SAM_2161

Igaar ble faktisk ogsaa en ganske bra dag! Jeg motte Vetle og vi dro ned til Darling harbour og noot solen med litt sushi og typisk australsk pai.. Naa skal jeg paa romjulssalg med et par svenske jenter jeg traff paa i matbutikken her om dagen! Ellers er alt bra, og har muligens en jobb paagang etter juleferien er over! Usikker paa planene for nyttaar men det skal nok bli bra! Fyrverkeriene i Sydney skal visstnok vaere noe av det beste i verden paa nyttaars saa jeg er spent ! Savnet alle hjemme en hel masse naa i julen! haaper alle har det bra! Store juleklemmer :)

Skrevet av Linehelensolber 18:27 Arkivert i Australia Kommentarer (1)

(Innlegg 36 - 40 av 48) « Side .. 3 4 5 6 7 [8] 9 10 »